Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Hoe kan ik stress minder toelaten?

Goede tijden – slechte tijden

Een geheel stressvrij leven leiden is eigenlijk onmogelijk. Vroeg of laat krijgen we allemaal te maken tegenslagen. Er zullen altijd goede tijden en slechte tijden voorbij gaan komen. Het leven is nu eenmaal niet alleen maar leuk en tof. Streven naar minder stress daarentegen is een heel mooi doel en is daarbij ook nog eens fantastisch voor je lijf en geest. 

Wil je minder stress toelaten in je leven? Dat is zeker mogelijk, alleen kan ik, of wie dan ook, die stress niet bij je wegnemen. Daar zul je zélf voor moeten kiezen. 

In deze blog heb ik enkele tools voor je op willekeurige volgorde. Ik denk dat je deze tools wel kent, maar het is goed om ze even op een rij te zien en om daarna met een plan voor jezelf aan de slag te gaan. 

Dankbaarheid

Dit is meteen een hele mooie. Krijg jij de kriebels van dit woord? Herkenbaar hoor, ik weet dat meer mensen daar kriebels van krijgen 🙂 Misschien een extra reden om hier wat mee te gaan doen. Wat heb ik allemaal WEL? is een veel betere vraag dan Wat heb ik allemaal niet?.

Spreek het uit, schrijf het op, deel het of houd het voor jezelf. Maar elke dag een moment bezig zijn met dankbaarheid is zo goed voor de hele vibe IN jouw. Dankbaarheid is een van de krachtigste energieën die er bestaan, dus daarom… doe er wat mee. 

Mediteer

Dit kan een hele lastige zijn, met name als je echt alleen maar in je hoofd zit en amper in je lijf. 

Ik hoor vaak: Ik kan niet mediteren, want mijn gedachtes zijn zo aanwezig. Nu is het zo dat ons brein altijd aan het ‘werk’ is en er altijd gedachtes zullen zijn. Je kunt je gedachtes wel rustiger en kalmer maken door stil te gaan zitten of liggen en je adem te volgen. Alleen maar je adem volgen en voelen is al hele goede stap in de richting naar meer rust en ontspanning. Deze ademhaling laat je rustig verlopen door je neus. Je neus verwarmt, bevochtigt en filtert de lucht. Daarnaast activeer je bij een neusademhaling het deel van je zenuwstelsel dat zorgt voor rust en herstel (het parasympaticus).

Meer daarover kun je lezen in deze blog: Stressmanagement door ademhalen

Negatieve gedachtes zoveel mogelijk omzetten.

Onderzoek heeft uitgewezen dat zo’n 70% van de gedachtes die wij hebben negatief zijn. Omdenken is een hele kunst, maar zeker een aanrader. We zitten tegenwoordig zo in ons hoofd en niet in ons lijf. Maak contact met jezelf! Hoe voel je je? Wat voel je precies? Is dit waar? Stel jezelf vragen, wees nieuwsgierig en open. Realiseer je daarbij dat je gedachtes hebt en dat je niet je gedachtes bent.  

Lees en kijk minder nieuws

We gaan van de ene naar de andere crisis. Ik ben er van overtuigd dat als je alles maar volgt wat er allemaal gebeurd in de wereld, alle narigheid dag in dag uit in je opneemt, dat dat niet ten goede komt voor je hele staat van zijn. Probeer je nieuwsmomenten eens wat korter te pakken en misschien niet eens elke dag. Je zult merken dat je ergernissen en zorgen afnemen. 

Koudetraining

In het ijskoude water dippen geeft je lichaam even heel veel stress, maar als je je adem onder controle krijgt en rustig kunt doorademen kan het een hele boost voor je hele zenuwstelsel en hormonen zijn.

Meer lezen over koude training? Check dan deze blog eens over Koud water dippen.

Ga naar buiten!

De buitenlucht in is altijd goed. Ik heb het geluk dat ik nu een hond heb, maar ook toen ik nog geen hond had ging ik naar buiten. Ik heb niet altijd zin, maar altijd als ik buiten ben geweest (ALTIJD!) voel ik me beter, fitter en energieker. 

Ik geef elke week een Yoga & Bootcamp les buiten. Soms als het weer wat tegenvalt (storm, kou, regen) zie ik dat de groep er niet zoveel zin in heeft. Maar ze staan er wel, dat vind ik al een applaus waard. Na de les voelt iedereen zich altijd weer fitter en vrolijker dan bij aanvang. Dat is toch geweldig! En omdat ze dat gevoel heel duidelijk ervaren staan ze er elke week weer.

Probeer de tips hierboven eens uit, schenk daar eens bewust aandacht aan. Kijk wat voor jou werkt. 

Heel veel plezier ermee! 

Leave a comment